- Udostępnij ()
- Wydrukuj
- 20 stycznia 2020
Dlaczego nie warto usuwać filtra DPF ze swojego samochodu!
Artykuł sponsorowany:
Samochód ze zdemontowanym filtrem DPF nie może legalnie jeździć po drogach publicznych. Użytkownicy pojazdów z silnikiem Diesla powinni wiedzieć, że pozbywanie się filtra DPF jest niezgodne z prawem, a ich samochody będą wypuszczać kłęby czarnego dymu.
Filtry cząstek stałych (DPF) znajdują się w układzie wydechowym samochodów z silnikiem Diesla i służą do usuwania cząstek stałych lub zatrzymywania sadzy w spalinach. Ich nadrzędnym celem jest zmniejszenie emisji szkodliwych gazów uwalnianych do atmosfery. Dzięki sprawnemu działaniu filtra, Twój samochód staje się o wiele bardziej przyjazny dla środowiska.
Filtry DPF mają określoną żywotność i mogą w końcu zostać zablokowane. Przyczyną takiego stanu rzeczy są m.in:
- krótkie przejazdy przy niskich prędkościach,
- przebieg powyżej 100 tys.km,
- niezakończone procesy samoregeneracji.
W rezultacie sporo osób postanawia się ich pozbyć zamiast ponosić koszty związane z wymianą.
Czy opłaca się stracić świadectwo homologacji?
Z prawnego punktu widzenia samochód z usuniętym filtrem DPF nie może jeździć po drogach publicznych. Jego brak sprawia, że samochód nie jest zgodny ze świadectwem homologacji obowiązkowej dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach publicznych w Europie. Kontrole drogowe mają obecnie na celu ustalenie, czy zamontowane urządzenie kontroli emisji nie zostało usunięte, wyłączone lub zmodyfikowane w celu zmniejszenia jego skuteczności.
Wycinanie filtrów DPF w wielu warsztatach samochodowych nadal pozostaje szeroko oferowaną usługą. Zgadzając się na to nieświadomi popełnionego błędu właściciele pojazdów tracą podwójnie; usunięcie elementu powoduje, że są winni wykroczenia, które może skutkować karami pieniężnymi, a ponadto płacą za wykonanie niepotrzebnej usługi. W ten sposób wycięty filtr DPF trafia do punktów skupu filtrów dpf i katalizatorów, gdzie odzyskiwana jest droga platyna.
Niestety prawne konsekwencje demontażu filtra DPF z pojazdu nie są szeroko rozumiane i najczęściej z tego powoduj ignorowane. Istotny jest także niebagatelny wpływ na środowisko - samochód z usuniętym filtrem DPF emituje do środowiska 20-krotnie większą liczbę cząstek stałych niż ten, który go posiada.
Problemy ze sprzedażą samochodu
Osoby, które decydują się na sprzedaż samochodu ze zdjętym filtrem cząstek stałych, są zobowiązane do poinformowania kupującego o takiej zmianie. Nowy właściciel samochodu ma prawo dochodzić odszkodowania, jeśli okaże się, że DPF został faktycznie usunięty. Warto również zaznaczyć, że jego brak w samochodzie zniechęca potencjalnych nabywców oraz znacznie obniża wartość rynkową pojazdu.
Coraz częściej kupujący pytają o obecność filtra DPF w oferowanym samochodzie. Ale po czym poznać, czy DPF został wyjęty? Samochód pozbawiony filtra wydziela duże ilości czarnego dymu. Aby jednak uzyskać jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, specjaliści zalecają sprawdzenie rury wydechowej, co wymaga szczególnej ostrożności i nie powinno się tego robić, gdy silnik jest jeszcze gorący. W rękawicy mechanik może włożyć palec do rury wydechowej po stronie wylotowej. Jeśli znajdzie warstwę sadzy, bezsprzecznie oznacza to brak lub uszkodzenie filtra DPF. Prawidłowo działający filtr cząstek zatrzymuje nawet do 97% zanieczyszczeń, w tym sadzy i nie pozostawia brudnych śladów na rurze wydechowej.
Czyszczenie zapchanego filtra DPF szansą na ratunek
Na szczęście jest wielu mechaników, którzy oferują usługę naprawy filtra DPF. W większości przypadków polega ona na czyszczeniu zatkanego filtra w celu przywrócenia pełnej sprawności. Jedną z najbardziej skutecznych metod regeneracji filtrów DPF jest metoda czyszczenia na mokro przy użyciu specjalistycznej maszyny. Wykorzystuje połączoną siłę turbulentnego hydrodynamicznego przepływu wody i impulsu sprężonego powietrza. Dzięki termu można dać swojemu DPF-owi drugie życie.
Metoda ta jest niemal w 100% skuteczna i dominuje na rosnącym rynku usług czyszczenia filtrów DPF w Europie.
Nic dziwnego, że zainteresowanie tematem jest coraz większe. Według OTOMATIC, wiodącego producenta urządzeń do czyszczenia filtrów DPF w Europie, rośnie liczba firm, które skorzystały z oferty i zakupiły maszynę. Proponują one usługę regeneracji DPF swoim klientom. Są wśród nich zarówno warsztaty samochodowe, jak i prywatni właściciele. Również dyrektorzy firm transportowych, czy miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych szukają oszczędności i coraz częściej wybierają to rozwiązanie.
Aby dowiedzieć się więcej na ten temat wejdź na www.otomatic.pl/czyszczenie-regeneracja-dpf
--
OTOMATIC Smolec i Wronka sp.jawna
34-120 Andrychów,
ul. Krakowska 83C
tel.: +48 884 160 744
www.otomatic.pl