- Udostępnij ()
- Wydrukuj
- 19 października 2023
Bicie tarczy hamulcowej
Materiał partnera:
Bicie tarczy hamulcowej to niepożądana sytuacja, która wpływa negatywnie na działanie układu hamulcowego. Dlaczego warto je zweryfikować? Co warto wiedzieć na temat pomiaru bicia tarcz hamulcowych? Odpowiadamy.

Dlaczego warto sprawdzić bicie tarczy hamulcowej?
Bicie tarczy hamulcowej to problem, który jest istotny z kilku różnych względów. Jego wykrycie jest ważne między innymi ze względów bezpieczeństwa, ponieważ tarcze, które uległy odkształceniu negatywnie wpływają na skuteczność działania układu hamulcowego. Efektem bicia tarcz hamulcowych jest także bicie kierownicy, czyli odczuwanie jej drgań w trakcie hamowania pojazdu. Co jeszcze przemawia za tym, by zweryfikować bicie tarcz hamulcowych? Przede wszystkim fakt, że wymagają tego ich producenci, którzy warunkują w ten sposób uznanie reklamacji. Tarcza hamulcowa może bowiem być nie tylko wadliwa, ale również odkształcić się podczas transportu (np. w skutek przypadkowego upadku), czy w trakcie montażu (np. poprzez zbyt mocne dokręcenie śrub). Istotne w tym przypadku jest to, że udowodnienie wady fabrycznej może być trudne nawet jeżeli na tarczach przejechano niewielką ilość kilometrów (chociażby 500).
Bicie tarczy hamulcowej - co warto wiedzieć?
Sprawdzenie bicia tarczy hamulcowej to czynność, którą według producentów części samochodowych należy przeprowadzać dwukrotnie, a mianowicie zarówno przed, jak i po montażu. Użyć w tym celu należy odpowiednich przyrządów, których przykładem może być komplet pierścieni do pomiaru bicia tarcz, czy zestaw kontrolny, bicie tarczy hamulcowej Texar. Sam proces pomiaru nie jest skomplikowany, a pamiętać należy również o tym, że kategorycznie zabronione jest stosowanie jakichkolwiek smarów między piastę a tarczę. Dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej wynosi natomiast 0,02 mm i jeśli wynik pomiaru mieści się w normie można przejść do montażu tarczy w aucie.
Podsumowując należy stwierdzić, że sprawdzenie bicia tarczy hamulcowej pozwala nie tylko zweryfikować to, czy jest ona pozbawiona wad fabrycznych. Równie istotnym pomiarem jest zweryfikowanie bicia piasty, ponieważ obie czynności wpływają zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy.